oktoober 16, 2008

Kommunikatsiooni tähendusrikkusest internetis

Chris Brogan esitas oma blogis küsimuse laiale ringile:
Kuidas uue meedia arendajad (blogijad, podcastijad jt) tegelikult arendavad tähendusrikast kommunikatsiooni?
Kuidas uus meedia aitab kaasa turunduseesmärkide saavutamisele?
Siin vihjab ta sellele, et veebikeskkonna kasutajaliidesed peaksid olema oluliselt paremad, et kogu protsessile ka tegelikult kaasa aidata. Vastuseid-kommentaare tema küsimusele tuli ligi kolmkümmend.

---

Mulle jäi silma Mike Sachlebeni värvikas kommentaar sellest, kuidas kommunikatsioon on muutumas tähendusrikkamaks heli ja pildi kaasamisel veebivestlustesse.

Ta alustab oma lugu sellest, kuidas kaua aega tagasi andsid inimesed suhtlemisekunsti üle masinatele. Interneti tulekuga hakkas tekstipõhine suhtlus üha enam asendama näost näkku või hääle abil suhtlemist. See võimaldas enda vestlusesse lülitamist just siis, kui seda ise tahta. Võib rääkida rääkimata ja vestelda, olles tegelikult üksi. Siin viitab ta ilmselt e-kirjadele.
1990. aastatel hakkas üha enam inimesi nautima selliseid mitte-ühenduses (not connected) olevaid vestluseid. Samal ajal vähenes kogu diskursest emotsioon. Sõnumid, mida mõeldi edastada positiivsetena, mõjuvad neutraalsetena ning need, mis mõeldi esitada neutraalsetena, mõjuvad negatiivsetena. Me andsime oma vestlused üle masinatele ja need mõjutavad meid.
Nüüd võtavad inimesed vestlused tagasi. Mitte-ühenduses olevad vestlused muudetakse paremaks ning arendatakse uusi viise, kuidas tuua veebikeskkonda ühenduses (connected) olevaid vestluseid. Internetikeskkonna vestlused püütakse kujundada mitte ainult tekstipõhiseks, vaid kaasata ka häält ja pilti. Tekstipõhine vestlus on sageli üks vaesemaid kommunikatsioonivorme. Pilt ja heli toovad diskursusesse tagasi kire ja erutuse. Tekst peaks teenima vestlust, mitte olema ise vestluseks.

Rakendusidee "Ära kingi asju!"
Ka meie võiksime oma projektis kasutada mitte ainult tekstipõhist suhtlust, vaid teha midagi video ja hääle abil. See lisaks meie sõnumile kaalu ja muudaks suhtluse vahetumaks ja rikkamaks.
Üks võimalus olekski teha lühifilm, mida levitada promomaterjalina oma lehel, youtube's ja loota, et ärksamad blogijad ja teised kaasamõtlejad panevad selle ka oma blogidesse/kodulehele.
Nagu ma aru saan, siis meie mitte-asise kingituse kontseptsioon on üpris lai. Selle alla kuuluvad nii tunded (kallis, ma armastan sind!) , omalooming (luuletused, laulud, fotod, filmid, põnev toit, villased sokid jm) kui ka midagi kultuurisfäärist (reis, piletid mõnele kultuurisündmusele). Mina laiendaksin seda viimast veel kõikidele produktidele, mis on küll asjad kui sellised, aga kannavad endas mingit teisest ideed - näiteks raamatud, plaadid, DVD-d, kunst jms. Ja et me promome selliste mitte-asiste kingitustena ka kultuurisündmusi (kontserdi, teatri jms piletid,) siis võiksid ju vabalt viidata meie leheküljele ja/või filmile need saidid, mis selliste asjade turundamisega tegelevad. Tõenäoliselt ju ei meeldi meie idee nendele lehekülgedele, mis püüavad neid päris asju müüa :)

----

Teine mõte, mille esile tõstaksin, pärineb Tatiana Tugbaevalt, kes arvab, et sotsiaalse meedia kaudu turundamise edu tuleneb kahest tegurist - peab olema leidlik ja aitama kaasa kommunikatsioonile. Inimesed tahavad internetist midagi saada - kas tutvuda uute inimestega, lahutada meelt või saada kasulikku infot. Seega pakub tema välja, et kui ettevõte tahab näiteks müüa mägironimisvarustust, siis esimese sammuna tuleks tekitada interaktiivne portaal mägironijatele.

Rakendusidee "Ära kingi asju!"
Me peame mõtlema oma ideed kandva lehekülje interaktiivsuse peale. Tõenäoliselt pole otstarbekas tekitada eraldiseisvat portaali. Küll aga võiks just lugejatel olla võimalus esitada oma nö mitte-asjastatud kingiideid. Kõige lihtsam oleks seda teha tekstikujul - tekitada kommentaari jätmise võimalus või lasta saata meile e-kiri, mille meie oma leheküljele üles riputame. Ideed edasi arendades, võiks olla veel võimalus oma lugu illustreerida foto või videoga, sõltuvalt siis kingituse iseloomust. Oleks hea, kui meil oleks mingi peibutis, mis meelitaks neid asjaga kaasa tulema. Näiteks korraldada sellel teemal võistlus või loosida osalejate vahel midagi välja. Siit võib tulla muidugi kerge kontseptuaalne vastuolu - mida siis välja loosida või auhinnaks anda, kui teemaks on, et ära kingi asju...
Ühesõnaga:
Jaga meiega oma fantastilist kingiideed! Kingitus, mis on midagi enamat kui lihtsalt üks asi.

RT: Isikuandmete kaitse seadus

Järgmisel korral võtame selle kaasa. Ehk siis seaduse, mida hoolsalt uurida.