oktoober 24, 2008

Veel sotsiaalsetest võrgustikest

Kord kvartalis teeb E-consultancy ümarlaua koosoleku sotsiaalsest meediast. Järgnevalt väike ülevaade nende mais 2008 toimunud ümarlaua võtmepunktidest ja valdkonna üldistest trendidest.

Trend
  • Sotsiaalsete võrgustike populaarsus kasvab jätkuvalt (ja eksponentsiaalselt), rõhuganing uute võimalustega ka turundajatele.
  • Just sotsiaalsete võrgustike „hiiglased“ (Wikipedia, YouTube, Flickr) on mõjutanud seda, kuidas kliendid ja brändid omavahel suhtlevad. Sotsiaalsete võrgustike kasutamine pole enam suletud ringkonna pärusmaa, vaid üha enam võib seda pidada mainstreamiks.
  • Muidugi peab sotsiaalsete võrgustike kaudu turundades silmas pidama lisaväärtust, mida tarbijale pakutakse, sest sageli ei ole tarbijaosalus piisav. Siin tuleb arvestada sihtgrupiga. Näiteks meelelahutuslik video, mida ka meie plaanima oma projektis rakendada. Kusjuures video ongi kõikidest sotsiaalse meedia platvormidest kõige kiiremini kasvav (81% penetratsioon).
  • Hea teada, et Google käivitas Friend Connecti, mille abil võib luua ühe kontaktlisti oma erinevatest sotsiaalsetest võrgustikest pärit sõprade jaoks. Kuna reeglina ollakse seotud mitmete sotsiaalsete võrgustike, on tekkinud ka sotsiaalseid võrgustikke ühendavad teenusepakkujad (Friendfeed, Spokeo), mille abil on võimalik kursis olla sõprade tegemistega erinevates võrgustikes.

Risk
  • Ennast turule sotsiaalsete võrgustike kaudu avades võib see kaasa tuua nii positiivseid kui ka negatiivseid kommentaare ja arvustusi. Viimased võivad jälle brändi kahjustada, samas muudavad negatiivses toonis arvustused tarbijate ootusi realistlikemaks. Ühelt poolt võib see ohustada brändi imagot, teisalt annab aga juurde erinevaid võimalusi selle juhtimiseks.
  • Ettevõtte esindajate sekkumine mõnes võrgustikus tekkinud brändiga seotud vestlustesse võib olla kohane, aga ei pruugi. Näiteks Southwest Airlines sekkus ühte Twitteris esinenud chati, mille peale vaadati teda kui soovimatut ja huumorivaest „Big Brother“’it.
  • Parim strateegia sotsiaalsete võrgustike kasutamisel on olla avatud ja läbipaistev ning aktsepteerida ka klientide poolt tulevat kriitikat.
Sotsiaalsete võrgustike popularsiseerimise juures on probleemseteks küsimusteks ka turvalisus (eriti eakamate kasutajate puhul) ning isikuandmete omand. Kasvust tulenevalt on hakatud ka valdkonda rohkem reguleerima – näiteks alates maist 2008 on sotsiaalsetes võrgustikes ettevõtete esindajate näiline esinemine kliendina illegaalne.


Mõned näited, mida esile tõsteti ja mida meil tasub kõrva taha panna:
  • Vodafone e-foorumid – ettevõtte esindajate vahetu kontakt tarbijaga ning kiire lahendus probleemidele
  • Starbucks - “My Starbucks Ideas“ – tootearendus koostöös tarbijatega
  • Weezer “Pork and Beans“ ja Will It Blend? – bändi uue E.P. ja ettevõtte humoorikas reklaamklipp
  • Sony Bravia – ettevõtte muutis reklaamiklipid tasuta allalaaditavaks, mis andis võimaluse tarbijatel neid vabalt miksida ja levitada.
----
Seega saime veel kord kinnitust, et video peab tulema. Püüame leida lahenduse ka blogile ja/või rahva involvementi võimalustele.

Online-videode kasutamise nipid

Kuna plaanime oma idee turundamiseks kasutada ka videot, siis leidisn e-consultancy'st ühe postituse, kus tehakse ülevaade Robin Goodi blogipostitusest, kus mees räägib online-video nippidest. Ta peab küll peamiselt silmas videosid, milles ettevõtted tutvustavad oma teenust või toodet, kuid need sobivad ka meie projekti silmas pidades ja väidab, et kui inimene jõuab koduleheküljele läbi otsingumootori, siis video võib väga hästi tema tähelepanu püüda.

Aseta video nähtavale kohale – kui teed video, siis näita seda. Videost ei ole kasu, kui see on koduleheküljel kusagil kolmandal leheküljel või esilehel vähemärgatav. Video peaks olema esilehel suurelt näha.
Hoia video lühike ja täpne – keskmise internetisurfaja tähelepanu on lühike, seega peab andma neile võimaluse vaadata lühikest ülevaadet. Video olgu lühike ja särtsakas, keegi ei viitsi vaadata pikka presentatsiooni.
Tee video „söödavaks” – video peab olema visuaalselt nii hea, et saavutaks vaataja tähelepanu. Keegi ei taha vaadata igavat ja staatilist videot, seega peaks video olema liikuv ja lööv (kasutada head muusikat jne).
Levita oma videot - kui video on olemas, siis levita seda ja luba ka teistel seda levitada. See tähendab muuhulgas seda, et see tuleb teha lihtsasti levitatavaks. Selleks võib kasutada siis näiteks Digg.com'i või Youtube'i.

Originaalpostitust saab lugeda Robin Goodi blogist.

Meie projekti raames on videonipid olulised, kuna mulle tundub, et meeleolukas video sobiks meie ideega suurepäraselt. Loomulikult ei ole meie puhul tegemist äriettevõttega - me ei pea promoma teenust või toodet, vaid emotsiooni ja mulle tundub, et seejuures peab video olema eriti hea. Loodan leida ka nippe, kuidas siis ikkagi teha head videot (vajadusel teeme ära ja õpetame hiljem teisi). Meie jaoks võib olla problemaatiline video promomine oma nö esilehel, kuna peame kasutama tasuta kodulehepakkujaid ning hetkel ma ei ole uurinud, kas nt Edicy toetab seda, et me saaks näidata videot. Kas mõni teine teenusepakkuja laseb seda teha? Aga YouTube'i peab asja ülesse riputama igal juhul, sest see võimaldab videot promoda paljudes teisteski kanalites nii meil kui ka neil, kes arvavad, et me idee on toetamist väärt (nt blogides, Orkutis, MySpace's, Facebookis).

Ja kuna postitus räägib videodest, siis võite vaadata vahelduseks ühte Seth Godin'i esinemist. Ta räägib sellest, kui tähtis on oma sõnumit edastada ja kuidas seda teha. Pluss ta on üsna hea esineja, vaadake ja mõelge ise.


oktoober 23, 2008

E-turunduse meetodid, mida võiks kasutada

Eelmises loengus rääkisime erinevatest viisidest, kuidas oma ideid e-maailmas turundada.

Kokku mõtlesid kursuse inimesed välja alltoodud e-turundusvahendid:
Viral marketing - teavitusturundus
Suhtlusportaal-foorum
Blog (sh RSS)
Koduleht
Turundusvideo
Sotsiaalne meedia (Orkut, Facebook, YouTube, Flickr jne)
E-maili marketing
Otsesuhtlus
Otsingumootori optimeerimine
Infoportaalid
E-lobby
Linkimine
Google Adwords
Bänner
Meililistid/uudiskirjad

Meiegi pidime välja valima omad lemmikud, mis oli muidugi keeruline ja tooma välja plussid-miinused.

Valituteks osutusid e-maili turundus, video, sotsiaalne meedia ja blog. Kodulehekülg peab olema nagunii. Parimat neist välja me valida ei suutnud ja leidsime, et kõige mõistlikum on kasutada integreeritud varianti (kuhu siis lisada ka teisi e-turunduse meetodeid). Ainult ühte asja tehes ei jõuaks meie mõtted piisavalt paljude inimesteni. Mina väga loodan, et saame video ikkagi valmis (vihje grupikaaslastele: hakkame stsenaariumit mõtlema ;))

Minu jaoks isiklikult tekitab kõige rohkem küsimusi see, kuidas siduda blogi meie ideega. Mida me peaks blogisse kirjutama? Kas on üldse mõtet luua blogi ühe idee propageerimiseks ja sellega nö risustada blogosfääri või pigem luua lihtsalt korralik kodulehekülg, kust asjad on leitavad? Kuigi on inimesi, kes arvavad, et halb blogimine on parem kui mitte üldse blogimine, siis mina nende hulka ei kuulu ja mulle tundub, et lühiajalise projekti puhul ei pruugi blogi end õigustada (eriti arvestades meie teemat, aga ehk leiame mingi laheda nurga, milleks just blogi on ainuõige kanal).